Pressure Cooker Marketing
Na de ‘Pressure Cooker Data‘ stond ‘Pressure Cooker Marketing’ op de planning. Deze pressure cooker staat meer in het teken van marketing m.b.t. Digital Marketing en duurt twee weken.
Na de ‘Pressure Cooker Data‘ stond ‘Pressure Cooker Marketing’ op de planning. Deze pressure cooker staat meer in het teken van marketing m.b.t. Digital Marketing en duurt twee weken.
Deze dag begon met een presentatie over SEO door het bedrijf PImarketing. Er werd onder andere uitgelegd hoe je keywords kan bepalen en hoe je je website hierop kunt laten scoren. Daarnaast werd er uitgelegd hoe linkbuilding in zijn werk gaat. Ook werd er verteld wat je vooral niet moet doen, zodat je geen penalty van Google krijgt. Later op de dag werden door de docent nog andere marketingmiddelen besproken als Social Media, Mobile, Augmented Reality etc.
De tweede dag stond in teken van nieuwe business modellen. Tijdens de presentatie kwam aan bod dat complete markten aan het veranderen zijn. Zo heeft het bedrijf Uber met hun platform de taxi-branche op zijn kop gezet. Nu ze de traditionele taxi-branche veranderd hebben, willen ze nog verder met het veranderen van de markt door in te zetten op zelfrijdende auto’s.
In de middag kwamen hybride transacties aanbod. Dit betekent dat niet alleen geld als enigste ruilmiddel wordt gebruikt, maar ook andere dingen als goederen en diensten. We gingen als experiment een spel doen waarbij hybride transacties aan bod kwamen. Tijdens het spel werd mij duidelijk dat geld erg gebaseerd is op vertrouwen en dat je beter goederen kunt bezitten in plaats van geld. Als huiswerk opdracht moesten we een bedrijf analyseren en kijken hoe we deze kunnen verbeteren m.b.v. data. Hiernaast staat onze uitwerking.
Op woensdag kwamen Bek en Bright Cape een gastcollege geven. Bek is van oorsprong een drukkerij, maar wil alles op het gebied van media voor bedrijven kunnen regelen. Met het zusterbedrijf New zorgen ze voor voor de communicatie voor bedrijven en ze werken samen met Bright Cape voor databasemarketing. Op deze manier hebben ze alles in huis om gerichte media-uitingen naar klanten te kunnen versturen. Door de data-analyses van Bright Cape kunnen ze een klantenbestand bijvoorbeeld segmenteren, New kan voor deze groepen communicatie-uitingen bedenken en Bek zorgt voor het verspreiden van het materiaal.
Vandaag gingen we met de klas naar Yonego in Breda. Hun presentatie ging vooral over de opkomt van mobiele telefoons. Steeds meer klanten gebruiken hun telefoon in hun customer journey. Is het niet om daadwerkelijk de aankoop te doen dan is het wel om te oriënteren. Daarom is het belangrijk om een goede mobiele website te hebben en goed te kijken op welke momenten de klant zijn mobiele telefoon gebruikt en hier op in te spelen.
Deze dag kwam PauwR een presentatie geven over onder andere realtime bidding. Dit is een manier om advertentieruimte op websites te verkopen of in te kopen. Met behulp van algoritmes wordt bepaald hoeveel een adverteerder wil bieden voor advertentieruimte op een website. De adverteerder die het meeste bied voor de desbetreffende bezoeker, krijgt de advertentieruimte.
Vandaag kwam SAMR voor de tweede keer een gastcollege houden. Hun eerste presentatie ging meer over data en deze presentatie stond meer in het teken van marketing. Zij hebben een BSR-model ontwikkeld waarbij zij klanten indelen in vier groepen. Deze verschillende groepen benaderen zij vervolgens elk op een andere manier. Ze verdelen huishoudens in de verschillende groepen met behulp van data. Ze hadden ook ons een vragenlijst laten invullen zodat iedereen uit onze klas ook ingedeeld zou worden in een groep. Zie het resultaat hiernaast. Ze hadden nog niet eerder meegemaakt dat een hele groep volledig aan de linkerkant stond. Aan het einde van de dag moesten we zelf aan de slag met het bedenken van specifieke media-uitingen voor de verschillende groepen.