Pressure Cooker Overig
De laatste weken was ook nog een pressure cooker, maar deze had niet echt een specifieke naam. Er kwamen diverse onderwerpen aan bod.
De laatste weken was ook nog een pressure cooker, maar deze had niet echt een specifieke naam. Er kwamen diverse onderwerpen aan bod.
Vandaag kwam IDFactory een gastcollege geven. Tijdens hun presentatie vertelden ze hoe zij online succes behalen voor hun klanten. Hiervoor hebben ze een stappenplan ontwikkeld en als zij alle stappen mogen doen, garanderen zij online succes. Het stappenplan bestond uit 4 stappen: meer conversie, meer bezoekers, meer retentie en als laatste meer binding. Elke stap had zijn eigen middelen om de stap uit te voeren. Ook gaven ze een demonstratie van HubSpot. Dit is een softwarepakket waarbij je al je marketing-uitingen kunt beheren. Je kunt er je klanten mee beheren, je website mee maken, e-mailcampagnes versturen en nog veel meer. Het voordeel hiervan is dat je alle kanalen met één pakket beheert en hierdoor een totaalbeeld van de klant hebt.
Deze dag zijn we naar Amsterdam afgereisd naar het Corendon Vitality Hotel. In dit hotel gaf Corendon een presentatie over hoe zij digital marketing toepassen. Ze waren hiermee nog niet zo super ver, omdat het moeilijk was om op te zetten. Het opzetten van een offline campagne is voor ze veel makkelijker dan het opzetten van een online campagne. De gastspreker was erg open over zijn manier van werken. Hij vertelde wat in de reisbranche lastige dingen zijn als seizoensgebonden producten, invloed van yield management, invloed van de goedkoopste concurrent en prijsfouten (ze hebben daarvoor wel eens boetes gehad). Het was een zeer interessante dag die werd afgesloten met een door Corendon aangeboden lunch.
Op het begin van de dag kregen we les van een docent over user experience. Hierbij werd uitgelegd wat user experience inhoudt en kwam onder andere story telling aan bod. Later op de dag kwam Energiedirect.nl een presentatie geven over hoe zij story telling toepassen op hun media-uitingen en hoe dit verhaal in de loop van de tijd is veranderd. Doordat mensen in de loop van de tijd veranderen (doordat de wereld veranderd), moet je je boodschap hierop aanpassen. Het was interessant om te zien hoe een bedrijf als Energiedirect hun boodschap door de jaren heen heeft veranderd in de energiebranche. Van prijsvechter tot servicegericht naar duidelijkheid.
Vandaag kwamen verschillende opdrachtgevers een opdracht presenteren. Als student kun je je op een opdracht inschrijven waar je de rest van de periode aan gaat werken. Naast de presentatie over de opdracht gaf KLM een presentatie over hoe zij data gebruiken bij het ontwikkelen bij hun mobiele applicaties. Ze onderzoeken met behulp van data wie de gebruikers van hun apps zijn en passen de applicaties hier op aan. Ze gebruiken bij het ontwikkelen een agile-methode waardoor updates snel worden doorgevoerd en hierdoor het effect kan worden gemeten.
Ook Apiwise gaf naast de opdrachtpresentatie nog een extra presentaties over API’s. Dit bedrijf adviseert andere bedrijven op welke manier zij een API kunnen aanbieden. Hierdoor kunnen nieuwe verdienmodellen ontstaan, omdat je anderen kunt laten betalen voor het gebruik van jouw API’s. Door mijn software-achtergrond wist ik al veel over API’s, maar voor de studenten van andere studies was het volledig nieuw.
Deze dag gingen we op excursie bij Happy Idiots. Ze hadden een mooi kantoor in hartje Eindhoven. Het bedrijf is onderdeel van de Happy Horizon. De bedrijven die onder Happy Horizon vallen richten zich ieder op een andere tak van Digital Marketing waarbij Happy Idiots zich voornamelijk richt op SEO/SEA. Ze vertelden onder andere hoe ze het see/think/do/care-model van Google toepaste op hun klanten.
Deze dag kregen we een gastcollege van Bol.com. Ze vertelden in hun presentatie hoe ze de klanten proberen te benaderen met de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plaats. Iedere klant krijgt een eigen versie van de website die is gepersonaliseerd voor de klant. Op het einde van de dag kregen we een opdracht waarbij we in groepen een “uit-de-dip-tip” moesten bedenken om de mindere eerste maanden van het jaar te compenseren met de piek met de feestdagen op het einde van het jaar.
Tijdens deze terugkomdag van de Google-day kwam Bluemango een presentatie geven over SEA. Ze vertelde wat het inhield, maar ze vertelde ook wat de trends zijn op dit gebied. Zo heb je bijvoorbeeld Google Shopping en worden de advertenties recentelijk niet meer rechts van Google, maar alleen aan de linkerkant weergegeven. Ook wordt de positie van de advertentie steeds meer beïnvloed door de kwaliteit van de advertentie in plaats van alleen de prijs. Er kwamen enkele voorbeelden aan bod hoe zij SEA doen voor grote klanten. Ook heb je Google Store Visits waarbij offline bezoeken aan een winkel worden weergegeven bij de resultaten van SEA. Ik wist niet dat dit mogelijk was.
In de middag kwam PSV een presentatie geven over hoe zij Digital Marketing toepassen voor een voetbalclub. Het was heel interessant, omdat PSV hele andere doelstellingen heeft dan andere bedrijven die vaak zoveel mogelijk willen verkopen. Bij PSV is het belangrijk dat het aantal volgers uitgebreid wordt en dat de volgers blijven volgen. Er werden voorbeelden gegeven waarbij ze social media en e-mailmarketing toepassen om fans bezig te houden. Ook vertelde de man wat zijn wensen zijn voor de toekomst, zodat er nog beter kan worden ingespeeld op de wensen van de supporters.
Ik had me vrijwillig opgegeven voor een workshop. Google kwam op school om een workshop te geven aan studenten (De Digitale Werkplaats). Ik was de enigste uit mijn minor-klas, maar het was de moeite waard. Op het begin van de dag werd de basis van Digital Marketing uitgelegd. Dit was mij allemaal al bekend, maar later op de dag werd er dieper ingegaan op SEO en SEA. We hebben tijdens de minor al veel gastcolleges gehad over deze onderwerpen en het was leuk om het deze keer van Google zelf te horen. De gastcolleges vertelden vaak een gedeelte van het verhaal terwijl Google het complete verhaal vertelde. Er kwamen niet veel nieuwe dingen aanbod, maar het was fijn om alles nog een keertje op een rijtje te krijgen.
In de middag had ik nog een presentatie van CGI. Zij zijn een IT-consultant bureau. Het is een bedrijf die het belangrijk vind om oplossingen te maken die duurzaam zijn. Tijdens hun presentatie kwam aan bod hoe zij marketing (B2B) doen voor hun bedrijf. Dit doen ze bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op beurzen. De mogelijke klanten die zij daar spreken, nodigen ze uit voor extra lezingen bij hun op kantoor. Ook proberen ze bijvoorbeeld relevante artikelen te plaatsen op hun blog. Op deze manier komen ze in contact met potentiële klanten en gaan ze in gesprek. Ook vertelden ze over hun BestDriver-app die ze een keer tijdens een hackaton op kantoor hadden gemaakt, maar die nu ook echt door grote bedrijven gebruikt wordt.
Het bedrijf Mirabeau kwam een presentatie geven over artificial intelligence. Dit betekent dat machines menselijke trekjes als leren en probleemoplossing gaan vertonen. Er zijn verschillende fases in AI te onderscheiden waarbij in de laatste fase machines slimmer zijn dan mensen. De presentatie ging over hoe je AI kunt gebruiken voor het beter ontwerpen en ontwikkelen van digitale producten. Er werden voorbeelden gegeven waarbij AI werd toegepast. Daarbij kun je denken aan het automatisch invullen van gegevens waarbij de gebruiker alleen nog dingen hoeft te controleren en eventueel aan te passen.
In de middag was er een presentatie over Growth Hacking. Een student had een opleiding gedaan bij Growth Tribe en kwam hierover vertellen in de klas. Ik had nog niet eerder van deze term gehoord. Het is een manier om nieuwe producten te ontwikkelen a.d.h.v. feedback van gebruikers en data. Veel projecten worden gestart en worden geïntroduceerd als het product klaar is. Bij Growth Hacking is het de bedoeling dat producten in tussenstappen worden gemaakt waarbij tussentijds wordt bijgestuurd a.d.h.v. feedback/data.
Vandaag kwam het bedrijf Lameco een presentatie geven over het Internet of Things. Steeds meer apparaten zijn verbonden met het internet. Al deze apparaten genereren data die je kunt gebruiken om slimme dingen mee te doen. Op deze manier heb je tegenwoordig bijvoorbeeld zelfsturende auto’s. Doordat een auto verschillende sensoren heeft gekregen, kan de auto beslissingen maken a.d.h.v. de data die wordt gegenereerd door de sensoren. Het is een mooie ontwikkeling dat dit tegenwoordig kan, maar het heeft ook nadelen: wat als een zelfstandige auto een ongeluk veroorzaakt?
Deze dag kwam Amplexor een presentatie geven over hoe zij Digitial Marketing toepassen bij hun klanten. Dit deden ze bijvoorbeeld door het ontwikkelen van apps of het maken van een website. In de presentatie lieten ze diverse casussen zien: van kleine bedrijven tot grote bedrijven en vertelden ze wat ze voor deze klanten gedaan hadden..
De laatste presentatie van de minor was van Gonect. Twee studenten waren na hun opleiding een online marketing bureau gestart. Inmiddels hebben ze een extra persoon in dienst. Tijdens de presentatie vertelde Gert wat zijn ervaringen waren met het starten van een eigen bedrijf. Het was een interactieve presentatie en er was veel interactie met ons als klas. We konden Gert alles vragen over zijn bedrijf. Gert was vrij open en eerlijk over de ins en outs over zijn bedrijf. Dat maakte het een interessante presentatie!